COMUNICAT: Acte sobre la Guerra Freda a la UPF

El dijous 11 de Febrer, a la Universitat Pompeu Fabra (UPF), va tenir lloc una jornada académica plantejada com un espai de debat i d’anàlisi sobre el context històric en el que es va produir la fi de la Guerra Freda, els canvis fonamentals que van tenir lloc durant la dècada de 1990 i el context actual. Entre els membres que obrien l’acte es trobava Marcos Mandojana, Cónsul general dels Estats Units d’Amèrica (EUA) a Barcelona. El Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC), afirmant que el “moviment estudiantil” de la Pompeu Fabra conjuntament així ho va decidir, comunicava la decisió de forçar l’expulsió de Mandojana de la universitat. Entre els motius que s’apel·len per a arribar a aquesta decisió, es fa especial referència a que aquest home representa als EUA, país que, també en la nostra opinió, té una política exterior de més que dubtosa legitimitat.

Creiem que aquest aquesta decisió de forçar l’expulsió és un acte digne d’un pensament autoritari i propi de “pinxos de pati d’escola”. Encara que no s’estigui d’acord amb Mandojana, aquest té dret a expresar-se lliurement i encara més quan ens trobem en un lloc on aquells que en són responsables i el gestionen el conviden. Que uns quants estudiants hagin decidit per la seva banda expulsar a Mandojana, no els dóna cap dret a fer-ho. Un altre punt curiós és el doble raser que s’ha emprat, ja que també obria l’acte Yury Klimenko, Cònsol general de la Federació de Rússia a Barcelona, país que també du a terme polítiques ilegitimes i opresores que, per altra banda, reuneixen les característiques que defensa el SEPC per forçar l’expulsió de Mandojana de la UPF. Tot i així, els sindicalistes del SEPC no anuncien que el “moviment estudiantil” de la Pompeu Fabra ha decidit conjuntament forçar l’expulsió de Klimenko de la UPF.

Desde SFLB creiem que no s’ha de forçar l’expulsió de la UPF de cap dels participants a l’acte, encara que no es puguin compartir les seves idees ni visió del món. Justament, atès que l’acte és una jornada acadèmica plantejada com un espai de debat, és important que hi puguin asistir. La UPF ja posa a la disposició dels seus estudiants, a través de la cessió d’ aules i material per a xerrades, debats i demés, mecanismes per expressar rebuig i desacord amb la decisió d’organitzar l’acte en col·laboració amb el Consolat General dels EUA a Barcelona.